Baner strony ukazujący pszczołę otoczoną roztoczami dręcz pszczeli powodującymi chorobą zwaną warrozą.

Miodne kontra trzmiele, szczepionka na zgnilca, polerka u pszczół

Polanka TV - Pszczele Wieści - o przyrodzie naukowo 003

  1. Pszczoła miodna a rozwój trzmiela ziemnego. 01:55
  2. Szczepionka dla pszczół przeciwko zgnilcowi. 14:17
    Więcej o szczepionce można posłuchać tutaj.
  3. Polerka u pszczół 23:40

Omawiamy trzy publikacje naukowe dotyczące zapylania pszczół i jego wpływu na inne owady zapylające. Analizujemy badanie, które wykazało, że duże zagęszczenia uli w pszczelarstwie podmiejskim w Belgii może negatywnie wpływać na sukces rozrodczy trzmieli. Kolejny eksperyment przedstawia rozwój potencjalnej szczepionki na chorobę Zgnilca amerykańskiego i potrzebę dalszych badań. Na koniec prezentujemy badanie, które badało zjawisko wibracji głów pszczół na powierzchniach uli, które nazywamy "polerką", oraz możliwe przyczyny tego zachowania. Na koniec poddajemy pod dyskusję twierdzenie niektórych, że polscy naukowcy powinni publikować w języku polskim. Oto mapa wszystkich odcinków.

Źródła:

ad 1: Meeus, I., Parmentier, L., Pisman, M. et al. Reduced nest development of reared Bombus terrestris within apiary dense human-modified landscapes. Sci Rep 11, 3755 (2021). https://doi.org/10.1038/s41598-021-82540-6

ad 2: Dickel F, Bos NMP, Hughes H, Martín-Hernández R, Higes M, Kleiser A, Freitak D. The oral vaccination with Paenibacillus larvae bacterin can decrease susceptibility to American Foulbrood infection in honey bees-A safety and efficacy study. Front Vet Sci. 2022 Oct 17;9:946237. doi: 10.3389/fvets.2022.946237. PMID: 36325099; PMCID: PMC9618583.

ad 3: Giovanetti, Manuela, Máguas, Cristina and Munzi, Silvana. „Washboarding: Are Man-Managed Honeybees Performing a Vestigial Activity Fostered by Cryptogams?” Journal of Apicultural Science, vol.66, no.2, 2022, pp.179-197. https://doi.org/10.2478/jas-2022-0016

Film powstał dzięki finansowaniu Ministerstwa Edukacji i Nauki w ramach programu „Społeczna odpowiedzialność nauki II”

Komentarze