Stresowanie pszczół, odsklepianie i zasklepianie, uczenie przez obserwację

Polanka TV - Pszczele Wieści - o przyrodzie naukowo 027

  1. Czy reprodukcja Varroa destructor zależy od odsklepiania komórek 2:10
  2. Jak negatywny stres powoli zabija pszczoły? 12:40
  3. Uczenie się od innych tego, czego nie można nauczyć się samemu 21:50

Czy reprodukcja Varroa destructor zależy od odsklepiania komórek

Pierwsza publikacja jaką omawiamy dotyczy badań nad korelacją między odsklepianiem i ponownym zasklepianiem komórek pszczelich z czerwiem przez pszczoły, a odpornością na roztocza Varroa. Dotyczy do takich cech jak SMR o których można przeczytać więcej tutaj. Badacze stwierdzili niewielką, ale statystycznie istotny związek sugerując, że to zachowanie może być powiązane z cechami odporności na Varroa w niektórych rodzinach pszczelich.

Jak negatywny stres powoli zabija pszczoły?

Badania naukowe pod okiem Fani Hatjina analizują czynniki stresogenne, które wpływają na zimowanie i przetrwanie rodzin pszczelich. Kluczowe czynniki to choroby, pestycydy, dostępność pokarmu oraz zaburzenia termoregulacji w kłębie. Długość życia pszczół zimowych ma wpływ na wielkość zimującej populacji i zdolność do termoregulacji. Naukowcy sugerują, że przeciwdziałanie pierwotnym przyczynom stresu, takim jak dostęp do pokarmu, jest ważniejsze niż interwencje w późniejszej fazie. Ponadto proponują, aby przed zimą monitorować poziom witellogeniny i patogenów, co wymaga rozwoju precyzyjnego pszczelarstwa opartego na nowych technologiach.

Uczenie się od innych tego, czego nie można nauczyć się samemu

Zdolność zwierząt, a w szczególności naczelnych i owadów społecznych, do uczenia się poprzez obserwację innych jest znana. Omawiamy eksperymenty z udziałem szympansów i trzmieli, które wykazały ich zdolność do nauki nowych umiejętności poprzez obserwację innych osobników. Argumentujemy, że ta "transmisja kulturowa" wiedzy nie jest unikalna dla ludzi, ale można ją znaleźć u wielu zaawansowanych gatunków społecznych. Nawet prostsze organizmy, takie jak pszczoły, mogą mieć zdolności poznawcze, które pozwalają im uczyć się w sposób wykraczający poza ich indywidualne możliwości rozwiązywania problemów.

Źródła:

ad 1: https://www.nature.com/articles/s41598-023-49688-9
ad 2: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2405844024104215
ad 3: https://doi.org/10.1038/d41586-024-00427-8

Film powstał dzięki finansowaniu Ministerstwa Edukacji i Nauki w ramach programu „Społeczna odpowiedzialność nauki II”

Komentarze